Odpovědnost sociálního podnikání

SOCIÁLNÍM PODNIKEM SE V ČESKÉ REPUBLICE MOHOU NAZÝVAT ORGANIZACE (S.R.O., Z.S., O.P.S. A.S.,) NAPLŇUJÍCÍ NĚKOLIK ZÁKLADNÍCH ZNAKŮ/PRINCIPŮ, KTERÉ DEFINOVALO MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ ČR.

POJĎME SE SPOLEČNĚ PODÍVAT, JAK TYTO ZNAKY NAPLŇUJE NÁŠ SOCIÁLNÍ PODNIK PRADAKOS S.R.O.

Společnost PRADAKOS s.r.o. se přihlásila k naplňování společensky prospěšných cílů v oblasti zaměstnávání a sociálního začleňování osob znevýhodněných na trhu práce. Základem se pro ni stává zaměstnávání více než 40 % osob znevýhodněných na pracovním trhu z celkového počtu svých zaměstnanců. Tento cíl je včleněn do stanov společnosti a zveřejněn v obchodním rejstříku.

K září roku 2024 naše společnost zaměstnává více než 14 osob se sníženou pracovní schopností z celkových 21, což činí podíl OZP 67 % ze všech zaměstnanců. Tento poměr nás opravňuje k nabízení tzv. náhradního plnění, které mohou využívat další společnosti podléhající zákonné povinnosti zaměstnávání osob se zdravotním postižením.

Zaměřením společnosti PRADAKOS s.r.o. je integrace osob se zdravotním postižením (OZP) do běžného života. 

Zaměstnancům ze znevýhodněných skupin je poskytována podpora zohledňující jejich specifické potřeby, o které se dle individuálních potřeb stará firemní personalista osobními konzultacemi se zaměstnancem (minimálně 1x za 3 měsíce v rozsahu min. 1 hod). Výstupy jsou pravidelně projednávány na poradách a závěry jsou předávány nadřízenému pracovníkovi zaměstnance a výkonnému řediteli.

Zaměstnance se speciálními potřebami podporujeme prostřednictvím personálních a integračních nástrojů, které pomáhají při výkonu jejich pracovní činnosti a zároveň přispívají k řešení specifických potřeb (individuální plány podpory a rozvoje zaměstnanců, zjednodušené školící materiály, rozvojová školení finanční a počítačové gramotnosti, možnost profesního růstu dle nově získaných profesních dovedností). Své zaměstnance pravidelně školí jejich nadřízení. Jedná se např. o školení lepší hygienické praxe, vylepšených pracovních postupů dle nových trendů, zaškolení na jinou pracovní pozici v rámci profesního růstu a zastupování na jiných pozicích.

Integrace a rozvoj zaměstnanců je detailně detailně popsána ve vnitřním předpise, který obsahuje:

  • Nástroje integrační podpory
    • Individuální plány zaměstnanců ze znevýhodněných skupin
    • Poradenství ohledně sociálních služeb
    • Zprostředkování odborného poradenství
    • Pracovní asistence a přizpůsobení pracovního prostředí
  • Hodnocení a kontrola integrační podpory

Všichni zaměstnanci jsou zapojeni do chodu a směřování podniku. Na pravidelných půlročních poradách probíráme směřování podniku ve smyslu budoucích zakázek, sezónních výrobků (např. vánoční či velikonoční produkty), finanční výsledky firmy a další záležitosti týkající se chodu podniku. O poradách jsou vedeny zápisy.

Strategie zapojování zaměstnanců do rozhodovacích procesů je popsána ve vnitřním předpise, který obsahuje:

  • Principy zapojení zaměstnanců
    • Dobrovolná účast
    • Individuální možnosti
    • Transparentnost
    • Podpora a školení
  • Oblasti zapojení zaměstnanců
    • Strategické plánování
    • Hodnocení naplňování společensky prospěšných cílů
    • Provozní rozhodování
    • Výběr a hodnocení pracovních pomůcek
    • Programy rozvoje a vzdělávání:
    • Tvorba interních předpisů a směrnic:
  • Nástroje zapojení zaměstnanců
    • Dotazníky a průzkumy
    • Předkládání podnětů a stížností
  • Hodnocení a zlepšování participace
    • Participace zaměstnanců na rozhodovacích procesech je pravidelně vyhodnocována ze strany vedení sociálního podniku, aby byla zajištěna její efektivita.
    • Vedení sociálního podniku provádí pravidelná hodnocení na základě zpětné vazby od zaměstnanců, přijímá opatření k realizaci podnětů a navrhuje opatření k dalšímu posílení participace tam, kde je to možné.

Každý sociální podnik se zavazuje, že 51 % případného zisku bude reinvestováno, a to zejména do rozvoje podniku a společensky prospěšných cílů. Informace o využití případného zisku musí být veřejně dostupné, přičemž manažerské řízení nesmí být závislé na externích zakladatelích či zřizovatelích, na veřejné správě ani jiném subjektu.

Společnost PRADAKOS s.r.o. není zřizována externími zřizovateli či majiteli. Majitel je zároveň zřizovatelem a je součástí pracovního týmu. Jedenkrát ročně je provedena porada o hrubém a čistém zisku podniku a zaměstnancům navrženy možnosti reinvestice zisku, k tomuto návrhu se mohou vyjádřit. Podpisovým právem disponuje výkonný ředitel, tzv. veškeré dokumenty podepisuje nezávisle na majiteli, tímto je zajištěna nezávislost v rozhodování.

Každý rok společnost celý zisk reinvestuje zpět do společnosti, do nových strojů, které usnadní práci zaměstnancům, dále do rekonstrukce provozu, do vylepšení prostředí pro zaměstnance tak, abychom mohli dosáhnout co nejlepších výsledků. Konkrétně prostředky z roku 2023 byly investovány ve výši 212tis Kč do pořízení nové IT techniky a zlepšení SW zabezpečení a SW aplikací, tím bylo vytvořeno bezpečnější, příznivější a uživatelsky příjemnější pracovní prostředí pro zaměstnance. Nákupem nové IT techniky došlo ke snížení energetické náročnosti.

Dalším aspektem, který musí sociální podnik plnit, je environmentální prospěch. Podílíme se na recyklaci tonerů do tiskáren, používáme recyklované papíry. V maximální možné míře využíváme také oboustranný tisk. Usilujeme o minimalizaci spotřeby energie, která vyplývá z naší činnosti. Nedávno došlo k přestěhování části výroby do nových prostor, kde došlo ke snížení stropu jednotlivých pracovišť a tím došlo k úspoře na energiích. V sídle společnosti i na jednotlivých provozech provádíme třídění odpadů (papír, plast, sklo, směsný odpad). Naše činnosti jsou součástí cirkulární ekonomiky, kdy někteří naši zaměstnanci v rámci pracovní náplně třídí použitá zařízení.

Sociální podnik je zaměřen primárně na uspokojování místní poptávky. Naše společnost rovněž využívá lokální firmy pro zajištění vstupů potřebných k výrobě. Spolupracujeme s dodavateli i odběrateli z řad lokálních aktérů. Díky tomu dochází také ke snížení uhlíkové stopy, protože snižujeme náklady na autodopravu.

  • Dodavatelé
    • Účetnictví Hubáček s.r.o. – účetní společnost
    • Faster CZ spol. s r.o. – internetová konektivita
    • Jiří Koníček – dodávky a servis tiskáren a kancelářského papíru
    • Koncepto, reklamní agentura s.r.o.
  • Odběratelé
    • GrossoCom s.r.o. – SW a HW služby
    • Okresní hospodářská komora Brno-venkov – zajištění provozu MÝTO a CzechPoint
    • TC spisovna – archivace
  • S neziskovými organizacemi
    • Práh jižní Morava, z.ú. – nabízí lidem s psychotickým onemocněním z Brna a okolí pomoc a podporu při jejich začleňování do běžného života.
    • AGAPO, o.p.s. – poskytuje uživatelům základní poradenství a podporu v nácviku dovedností, které vedou k jejich větší samostatnosti, soběstačnosti a začlenění do společnosti.
    • a mnoha dalšími
  • Úřad práce ČR krajská pobočka v Brně – nábor nových zaměstnanců OZP

Většina našich zaměstnanců žije v Brně a blízkém okolí našich provozů na jižní Moravě.

Přesunout se na začátek